skip to Main Content
TEHNIČKA PODRŠKA: SVAKI DAN 0-24h011 / 322 19 49Viber: 060 322 19 49

Sajber bezbednost: 10 saveta za poboljšanje bezbednosti mreže

Vreme čitanja: 5 minuta

U svetu koji se neprestano razvija u informacionim tehnologijama (IT), svakodnevno se pojavljuju novi problemi u vezi sa bezbednošću mreže. Vrlo je verovatno da Vaš sajt neće biti meta hakerskog napada, ali je potrebno i tu mogućnost uzeti u obzir. Za svaku kompaniju koja se oslanja na IT (a skoro svaka kompanija danas je takva) kako bi upravljala nekim ili svim svojim informacijama i podacima, potrebno je preduprediti nepovoljne situacije poboljšanjem bezbednosnih mera.

Da li osećate nelagodnost kada pomislite da Vašim poverljivim poslovnim podacima potecijalno pristupaju korisnici širom sveta koji nisu Vaši zaposleni?

Problemi sa mrežnom bezbednošću mogu se javiti danima, pa čak i nedeljama pre nego što Vi ili Vaš IT sektor postanete toga svesni.

Statistika vezana za bezbednost mreže

Kako biste što bolje razumeli koliko se često Vaša kompanija susreće sa problemima bezbednosti mreže, predstavljamo Vam zanimljive (i prilično zastrašujuće) statističke podatke koji ilustruju koliko često se ti problemi sa bezbednošću mreže pojavljuju.

  • Od marta 2018. godine 43% sajber napada su bila usmerena ka malim preduzećima.
  • Do kraja 2020. godine prosečni troškovi curenja podataka premašiće 150 miliona dolara, kako se bude povezivala poslovna infrastruktura.
  • Prosečno vreme otkrivanja zlonamernog ili kriminalnog napada prema globalnim istraživanjima, bilo je 170 dana.
  • U 2016. godini 40% kompanija je bilo u opasnosti od potencijalnog curenja podataka.

Svakako, ažuriranje antivirus programa na svim računarima zaposlenih je osnovni deo svake bezbednosne strategije. Istina je, međutim, da mnoga mala i srednja preduzeća nemaju stalno zaposlene IT stručnjake/eksperte koji bi im omogućili da budu u toku sa najnovijim bezbednosnim problemima.

Stručnjaci za IT bezbednost imaju poteškoća da budu u toku sa novitetima u oblasti sajber bezbednosti i skoro je nemoguće da budu upućeni u sve probleme. Kako je sve veća potražnja za za ekspertima za IT bezbednost, biće sve teže i teže zadržati ih u manjim preduzećima. Ipak, postoje stvari koje možete da uradite kako bi osnažili onlajn bezbednost firme.

10 saveta za sprečavanje problema bezbednosti mreže

Preporučujemo Vam da pročitate i sledite ovih 10 saveta za sajber bezbednost namenjenih malim preduzećima.

Ako Vam deluje da je ovaj spisak zastrašujuć ili nemoguć za ostvarenje sa Vašim osobljem i resursima, razmislite o tome da unajmite preduzeće koje pruža IT usluge da vodi računa o bezbednost Vaše mreže.

1. Obuka zaposlenih o osnovama bezbednosti

Ovaj savet može izgledati banalno, ali uspostavljanje osnovnih bezbednosnih postupaka i pravila za sve u Vašoj kompaniji, automatski osigurava da ćete imati bezbednu mrežu.

Uspostavljanje odgovarajućih smernica za upotrebu interneta, koje detaljno navode kazne za kršenje pravila o sajber bezbednosti kompanije je nešto sa čime bi trebalo upoznati sve zaposlene. Implementacija pravila koja opisuju kako postupati i zaštititi informacije o klijentima i druge vitalne podatke, je odličan način da zaposlenima obezbedite potrebne alate kako bi mreža ostala bezbedna.

2. Očistite i ažurirajte, prevencija sajber napada

Ažuriranje… Nešto što svi obično previdimo, jednostavno zato što smo lenji da instaliramo najnovija bezbednosna ažuriranja ili „bezbednosne zakrpe“. Ali morate zapamtiti da održavate Vaše uređaje čistim, i da pratite preporuke za ažuriranje softvera!

Posedovanje najnovije verzije sigurnosnog softvera, veb pregledača i operativnog sistema je najbolja odbrana od virusa, zlonamernog softvera i drugih onlajn pretnji. Da bi Vam bilo lakše da to zapamtite, napravite podsetnike. Nakon svakog ažuriranja možete pokrenuti antivirus softver i proveriti računar. Čim su dostupna ključna ažuriranja softvera, instalirajte ih. Ne čekajte ili bi moglo biti prekasno.

3. Omogućite zaštitu Firewall-a za svoju internet konekciju

Firewall (zaštitni zid) je skup srodnih programa koji sprečavaju da neko sa strane pristupi podacima Vaše kompanije na privatnoj mreži. On deluje na isti kao protivpožarna vrata u Vašem preduzeću ili kući i štiti Vas od nečega. U ovom slučaju, od uljeza.

Dva puta proverite da li je Firewall (zaštitni zid) Vašeg operativnog sistema aktiviran. Ako ga nemate, instalirajte besplatni softver za Firewall (dostupan na mreži). Takođe, ako neki od zaposlenih iz Vaše kompanije rade na daljinu ili od kuće, proverite da li su njihovi sistemi zaštićeni Firewall-om (zaštitnim zidom). Ovo se lako može zaboraviti, pa se postarajte da su njihova podešavanja Firewall-a (zaštitnog zida) ažurirana.

4. Napravite plan za mobilne uređaje

Mobilni uređaji (pametni telefoni i tableti) mogu stvoriti značajne bezbednosne probleme, posebno ako sadrže poverljive informacije ili mogu pristupiti Vašoj korporativnoj mreži.

Obavezno zatražite od svih korisnika mobilnih uređaja da zaštite svoje uređaje lozinkom, šifruju svoje podatke i instaliraju bezbednosne aplikacije. Ovo pomaže u sprečavanju krađe informacija dok je mobilni uređaj povezan na javnu mrežu. Budući da su ovi uređaji prenosivi i nisu fiksirani, obavezno napravite procedure za prijavljivanje izgubljenih ili ukradenih uređaja.

5. Napravite rezervnu kopiju svih podataka, informacija i dokumenata kompanije

Izrada rezervnih kopija podataka je druga stvar koju obično zaboravimo da radimo, posebno jer su naši dani ispunjeni drugim važnim radnim zadacima. Međutim, redovno pravljenje rezervnih kopija podataka na svim računarima kompanije može Vas poštedeti kasnijih frustracija.

Kritični podaci za koje bi trebalo da napravite rezervnu kopiju uključuju dokumente za obradu teksta, tabelarne proračune, baze podataka, finansijske datoteke, datoteke vezane za ljudske resurse i račune koje potražujete ili plaćate. Ako ste u mogućnosti, napravite sigurnosnu kopiju podataka automatski, ili bar jednom nedeljno. Čuvanje kopija bilo van računara ili u „oblaku“ (eng. cloud – onlajn servisi za čuvanje podataka) je takođe siguran i jednostavan način za praćenje svih podataka koje imate.

6. Kontrolišite pristup računarima

Kontrolišite fizički pristup računarima i kreirajte korisničke naloge za svakog zaposlenog
Vaša kompanija i svi njeni podaci su poverljivi i njima treba da pristupate samo Vi i Vaši zaposleni. Proverite da li sprečavate pristup ili upotrebu poslovnih računara od strane neovlašćenih osoba.

Prenosni računari su zaista laka meta za krađu i mogu se lako izgubiti. Zato ih uvek zaključajte ili čuvajte na pouzdanom mestu. Takođe, proverite da li je napravljen poseban korisnički nalog za svakog zaposlenog koji zahteva snažne lozinke. Administrativne privilegije treba dati samo pouzdanom informatičkom i ključnom osoblju.

7. Osigurajte svoje Wi-Fi mreže

Ukoliko imate Wi-Fi mrežu na radnom mestu, ona uvek treba da bude zaštićena, šifrovana i skrivena. Vaša poslovna Wi-Fi mreža bi uvek trebalo da ima lozinku koju znaju samo Vaši zaposleni.

Možete da sakrijete svoju Wi-Fi mrežu radi još veće zaštite. Da biste to učinili, postavite bežičnu pristupnu tačku ili ruter tako da ime mreže ne emituje na bilo kojoj drugoj lokaciji ili kompaniju u blizini. Ovo je poznato kao Potvrđivanje naziva mreže (Service Set Identifier – SSID).

8. Koristite dobre poslovne navike pri radu sa platnim karticama

Rad sa onlajn bankarskim sistemima ili procesorima može biti rizičan zbog količine osetljivih informacija koje Vaše preduzeće ima na mreži. Za Vašu kompaniju važno je da koriste najpouzdanije i proverene alate.

Takođe možete imati dodatne sigurnosne obaveze u skladu sa sporazumima sa Vašom bankom. Izolujte platne sisteme od drugih, manje sigurnih programa i ne koristite isti računar za obradu plaćanja i surfovanje internetom.

9. Ograničite pristup zaposlenih podacima i informacijama

Možda bi imalo smisla da samo jedan zaposleni kontroliše sav pristup sistemima podataka Vaše kompanije. Međutim, to nije najbolji način za sprečavanje problema bezbednosti mreže.

Zaposleni treba da imaju pristup samo određenim sistemima podataka koji su im potrebni za obavljanje njihovih radnih zadataka i ne bi trebalo da budu u mogućnosti da instaliraju bilo koji softver bez dozvole.

10. Čuvajte lozinke

Ovaj poslednji savet je jedan od najjednostavnijih načina za izbegavanje problema sa bezbednošću mreže, jer ne treba puno vremena za ažuriranje ili promenu lozinki. Zahtevajte od Vaših zaposlenih da koriste jedinstvene lozinke i menjaju ih svaka tri meseca. Ovo je odličan način da se osigura da su računari svih korisnika bezbedni i zaštićeni.

Razmislite o implementaciji višefaktorske provere identiteta koja, pored lozinke, zahteva i dodatne informacije, poput sigurnosnog pitanja. To možete učiniti tako što ćete proveriti da li kompanije sa kojima sarađujete (a koje imaju pristup Vašim osetljivim podacima), posebno finansijske institucije, nude višefaktornu proveru identiteta za Vaš nalog.

Sumirajmo

U Image-u znamo koliko je važno čuvati Vaše podatke. Razgovarajte sa svojim IT osobljem kako biste bili sigurni da Vaša kompanija čini sve što je u njihovoj moći da bi sačuvala svoje podatke. Ako nemate posvećeno IT osoblje ili mislite da sami ne možete rešiti svoje zahteve, razmislite o upravljanju IT uslugama.

Još bolje, obratite se jednom od naših savetnika za poslovnu tehnologiju da razgovaramo o vašim IT problemima i dopustite nam da Vam pomognemo u izradi čvrstog i bezbednog mrežnog plana koji smanjuje stres koji problemi u vezi sa bezbednošću mreže mogu da prouzrokuju.

Direktor i specijalista za optimizaciju sistema štampanja dokumenata (MPS)

Pomaže kompanijama srednje veličine da uspostave punu kontrolu celokupnog sistema štampanja dokumenata i optimizuju potrošnju resursa. Više od 20 godina provedenih u IT branši i poznavanje mogućnosti širokog spektra kancelarijske opreme i softvera za upravljanje dokumentima, daje mu sposobnost da brzo prepozna ključne probleme kompanija i pruži efikasna rešenja za upravljanje procesima štampanja dokumenata.

Ovaj članak ima omentara

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

pet + jedanaest =